PENGGUNAAN LAMPU HAZARD SEMASA HUJAN? BOLEH ATAU TIDAK?

Sehingga kini ramai yang masih tertanya-tanya sama ada boleh atau tidak digunakan lampu “double signal” atau Hazard Light (Lampu Hazard) semasa hujan atau hujan lebat?

Jawapannya masih sama dan tidak akan berubah iaitu TIDAK BOLEH! Di kebanyakan negara maju ia sememangnya dinyatakan dengan jelas dalam undang-undang lalulintas di negara mereka. Di Malaysia, perkara ini masih samar-samar disebabkan tiada yang disebutkan dengan jelas dan spesifik tentang penggunaan lampu hazard dalam Kod Lebuhraya (Highway Code) di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987.


Secara ringkasnya, lampu hazard ini adalah bertujuan untuk memberi amaran kepada pengguna jalan raya yang lain supaya dapat mengambil tindakan selanjutnya untuk mengelak daripada berlakunya perlanggaran.

Terdapat beberapa jenis kenderaan (motokar atau motosikal) yang telah dipasangkan sistem automatik untuk menyalakan lampu hazard ini apabila ia mengesan sebarang aktiviti membrek secara keras atau mengejut. Sekali lagi ia bertujuan untuk menarik perhatian kenderaan yang mengekori untuk mengambil tindakan segera dan selamat bagi mengelak perlanggaran.

BMW menamakannya sebagai Dynamic Brake Light System seperti yang dapat dilihat dalam video ini https://youtu.be/HdfaOt1M1Jc

Di Malaysia, kita dapat lihat penggunaan lampu hazard semasa hujan lebat, konvoi mengiringi kenderaan jenazah, konvoi rombongan kahwin, konvoi kelab bermotor atau semasa kenderaan ditunda (towed). Juga dapat dilihat digunakan oleh kenderaan kecemasan seperti ambulans.

Masalah dari penggunaan lampu hazard semasa kenderaan bergerak ini adalah:

(1) Akan mengelirukan pengguna jalan raya yang lain semasa kadar penglihatan kurang seperti contoh dalam hujan lebat. Ia sukar dibezakan sama ada kenderaan tersebut sedang berhenti atau bergerak. Ia sangat berbahaya jika kenderaan yang disangkakan sedang bergerak rupa-rupanya sedang rosak atau tersadai di tengah laluan!

(2) Jika lampu hazard dipasang, bagaimana anda ingin memberitahu pengguna jalan raya yang lain arah mana anda ingin membelok? Kenderaan kecemasan seperti Polis, Bomba, Ambulans dan kenderaan agensi kecemasan yang lain telah dilengkapi dengan sistem lampu amaran di atas bumbung lengkap dengan sistem bunyi siren. Jadi lampu isyarat boleh atau sepatutnya digunakan untuk memberitahu tentang arah untuk membelok.

Anda dapat bayangkan tak betapa kelirunya (dan bahayanya) jika kita salahgunakan lampu hazard tersebut?

Jadi kesimpulannya sekali lagi, hanya gunakan lampu hazard dalam dua keadaan ini:

  1. Semasa kenderaan berhenti di tengah jalan atau tepi jalan atau di laluan yang mengganggu lalulintas yang lain akibat kenderaan yang rosak.
  2. Anda ingin membrek lebih keras (hard braking) disebabkan terdapat bahaya yang muncul secara tiba-tiba di hadapan laluan anda dan ingin memberi amaran kepada kenderaan yang mengekori supaya lebih peka dan bertindak segera dengan selamat bagi mengelak sebarang perlanggaran. Tapi anda perlu ingat, semasa anda cuba menekan butang/suis lampu hazard tersebut, anda hanya menggunakan sebelah tangan sahaja untuk mengawal stereng, yang mana boleh menyebabkan kawalan yang tidak stabil.. Berhati-hati! Gunakan jika benar-benar perlu sahaja ye.. Utamakan keselamatan!

Namun demikian, saya secara peribadi sering menggunakan lampu hazard kenderaan motokar saya apabila berada dalam keadaan berikut:

  • Apabila ingin menurunkan penumpang di tepi jalan. Untuk keselamatan sentiasa minta penumpang belakang untuk keluar dari pintu di sebelah kiri, jauh dari laluan kenderaan dari belakang.
  • Semasa menunggu seseorang di tepi jalan (bahu jalan).
  • Semasa berhenti (tidak semestinya selalu) untuk memberi laluan kepada pejalan kaki atau haiwan yang melintas.
  • Dalam apa sahaja keadaan yang saya ingin memberi amaran supaya kenderaan di belakang untuk berhenti dan TIDAK MEMOTONG kenderaan saya disebabkan ada bahaya atau hazard di hadapan.

Sebagai LANGKAH KESELAMATAN TAMBAHAN, jika anda melihat kenderaan di hadapan memberikan lampu hazard, perlahankan kenderaan dengan selamat dan jangan memotong secara melulu! Lihat dulu apa yang berlaku di hadapan anda sebelum membuat sebarang keputusan untuk memintas atau memotong kenderaan tersebut. SLOW DOWN!

Info lanjut tentang penggunaan lampu hazard boleh dibaca DI SINI atau Google je InsyaAllah akan jumpa banyak info.

“Selamat memandu dengan berhemah!”

Artikel ini telah ditulis oleh Cikgu Marwan, Presiden MyDIA bagi menjawab pertanyaan rakan Facebook sebentar tadi.

Advertisements

Published by

marwanmahmud

Driving & Riding Instructor | Road Safety Activists | MyDIA President

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s